Around the world in 5 months!

Ons laatste reisverslag..

Allereerst allemaal de beste wensen! Zo, hoeven we dat thuis niet meer tegen iedereen afzonderlijk te zeggen ;-) Dit is ons laatste reisverslag van onze geweldige reis van 5 maanden rond de wereld, wat gaat zo'n lange tijd toch snel! Onze reis in Amerika ging vanuit San Francisco verder naar het extravagante Las Vegas!! Alles in die stad is echt zooo over de top, we kwamen 's avonds dan ook met open mond de stad inrijden, wat een licht!! We hadden een hotel op de strip dus zaten middenin het spectakel. Veel geld hebben we niet gewonnen, maar wel leuk geshopt in de reusachtige winkelcentra, een geweldige typische Vegas-show gezien met veel veren en glitters, het oude vegas bezocht en natuurlijk ALLE hotels van binnen bewonderd! De reis rondom Las Vegas hebben we goed besteed aan het bezoeken van een aantal, supermooie, en allemaal verschillende, nationale parken: Yosemite Park, Hoover dam, Sequia, Death Valley, Red Rock, Grand Canyon, Monument Valley en Zion Nat. Park. Toen was het tijd om de auto weer te gaan inleveren en op onze volgende vlucht te stappen, bestemming Washington. We vlogen op kerstavond en zijn de stad dus pas gaan verkennen op 1e kerstdag! Ons hotel lag maar een paar straten van het White House vandaag, dus dat werd onze 1e stop. Het was er echt druk! Wij dachten dat er op 1e kerstdag niemand op straat zou zijn! Ook hoorden we veel Nederlanders om ons heen! 's Avonds zijn we lekker gaan eten bij een visrestaurant met een lekker flesje wijn, dus onze kerst werd goed ingeluid! 2e kerstdag hebben we wat rondgekeken in de stad en een filmpje gepakt. (Mission Impossible = aanrader!)  Wij vonden Washington een hele zakelijke stad met opvallend veel zwervers en hadden de stad dan ook na een paar dagen wel gezien. Zin om verder te gaan naar onze laatste stop, New York!! New york! Onze laatste 5 nachtjes brachten we door in een klein, pitoresk hotelletje midden in Manhattan (lees: scheve trappen, bloementjes douchegordijn, maar wel lekker bagel-ontbijtje bij naastgelegen restaurant)  De sfeer in de stad bevalt ons supergoed! Je kan hier zooooveel doen, eten, bekijken en ervaren!  We zijn vanuit Washington met de bus naar NY gegaan en toen met een yellow-cab naar het hotel ;-) 's Avonds zijn we gaan eten met Paul's neef Rob die hier een jaar werkt, gezellig met een paar biertjes en een burger het goede leven gevierd!  Next day, met de ferry langs het Vrijheidsbeeld gevaren, VEEL foto's gemaakt. Times Square en Ground Zero bekeken, naar het daadwerkelijke herdenkingsmonument gaan we 3-1 want daar moet je kaartjes voor reserveren!  En toen was het eindelijk de dag waar we onze hele reis omheen hadden gepland :-) New Years Eve!! Overdag zijn we naar Moma (museum of modern art) geweest met bekende schilderijen van van Gogh, Picasso, Miro, Dali, Andy Warholl en Jackson Pollock, heel gaaf en heeeeel druk! Voor een super uitzicht over de stad en de bekende gebouwen zoals empire state building en Chrysler building, zijn we daarna naar de Rockerfeller Tower gegaan. Hier hadden we op de 72e verdieping een geweldige ervaring met een ondergaande zon en verlichtte gebouwen. Toen snel weer naar beneden om ons klaar te maken voor onze avond in het Central Park! We hadden besloten om niet naar Times Square te gaan omdat ze daar 1miljoen mensen verwachtten en je daar dan 6uur tussen moet gaan staan..niet echt aantrekkelijk. Onze laatste uurtjes van 2011 in het park waren erg leuk met een dj, vuurwerk en er was ook een midnight run waar duizende mensen om 12u startten met rennen, weer eens wat anders dan de nieuwjaarsduik :-) Om 2012 te vieren zijn we nog wat biertjes gaan drinken en toen snel en lang slapen na een geweldige dag! Op de planning voor de laatste 2 dagen staat nu nog het Guggenheim museum, Ground Zero monument, nog een keer eten met Rob en dan naar HUIS!! We hebben er zin in om weer lekker naar ons koude kikkerlandje terug te komen met de zuurkool (suus, paul niet), friettent, kaas en regen. Dinsdagavond stappen we op het vliegtuig en woensdagmiddag landden we in Amsterdam, see you there! Veel liefs en bedankt voor het volgen van onze avonturen en al jullie leuke reacties!!

Fiji, Los Angeles en San Fransisco

Ja dat hebben we allemaal in 10 dagen gedaan.. Onze 4 dagen op Fiji waren geweldig! Het land bestaat uit ruim 300 eilanden van groot tot heel klein.  Wij hebben de dagen doorgebracht op het geweldige Bounty Island (alleen die naam al!) Een klein eilandje waar je in 20 minuten omheen kon lopen (en kayakken) met 1 resort waar we een 'bure' hadden, een huisje aan/op het strand. Het resort wordt gerund door een familie en het was erg gemoedelijk, met drie keer per dag een lekkere maaltijd aangekondigd door 'Big Momma' herself. Wat we er verder over kunnen vertellen: - een water- en luchttemperatuur van 28 graden, maar ook geregeld een regenbui - dagelijkse bezigheden: zonnen, zwemmen, eten, snorkelen, slapen, eten en biertjes drinken - op Fiji hebben ze Fiji Time, dit betekent: het duiken staat voor 9 uur gepland, maar het kan ook half 12 worden, relax maak je niet druk. Na deze geweldige tussenstop stond toch echt de volgende bestemming op het programma: de US of A. Een stormachtige nachtvlucht (pfff) later waren we in Los Angeles. Hier hebben we natuurlijke alle toeristenattracties bezocht, de beroemde walk-of-fame met alle sterren in de stoep, het Chinese Theatre, het Hollywood-sign in de bergen en natuurlijk een tour langs de huizen van beroemdheden van Madonna tot George (wat els) Clooney.  We hadden inmiddels ook ons vervoersmiddel voor de reis opgehaald: een Toyota Corrolla! Onze tweede stop was San Fransisco. Wat een heuvelachtige stad is dat! De Zevenheuvelweg is er niks bij! Ons motel zat gelukkig op loopafstand van alle bezienswaardigheden, want in SF zijn ze ook erg van de eenrichtingswegen.. We hebben de bochtigste weg ter wereld bezocht, zijn naar het indrukwekkende Alcatraz geweest en hebben in de beroemde tram gezeten! Natuurlijk hebben we ook over de rode Golden Gate Bridge gereden voor wat mooie foto's. We zijn er inmiddels achter dat echt héél december hier in het teken staat van kerst, 'the Holidays', en je er dus niet omheen kan! Het vooroordeel dat alle Amerikanen hun huis inclusief tuin volledig versieren is ook echt waar!! We hebben hier door een straat gereden van 150 huizen, 3 km lang, Christmas Tree Lane, waar de hele straat, alle huizen en tuinen helemaal volhingen met lichtjes en versieringen. Dit was een attractie opzich en we reden dan ook in een lange file door de straat :-) Met zelfs een speciale radiozender voor de bijpassende kerstliedjes. Waarschijnlijk is er nog 1 verhaal van ons te gaan voordat we weer thuis zijn, dus willen we iedereen vanaf hier alvast een hele fijne kerst wensen met veel lekker eten en cadeautjes! Wij zitten dan waarschijnlijk bij de Obama's aan de kalkoen, ook niet verkeerd :-) En een spetterend uiteinde, we drinken er een op jullie! Love from Vegas!

Zuider-eiland!

De ferry-tocht naar het zuider-eiland was supermooi. Van de ferry afgekomen ging de reis verder door de Marlborough-regio (van de goede wijnen, niet van de sigaretten). Van daaruit zijn we naar het Abel-tasman national park gegaan, vernoemd naar de plek waar de Nederlandse ontdekkingsreiziger als eerste Europeaan een poging heeft gedaan om voet te zetten in Nieuw-Zeeland, maar helaas niet goed kon aarden met de oorspronkelijke bevolking. Na een gevecht is Abel toen maar weer omgedraaid, de Engelsen hadden jaren later meer succes.Anders hadden we misschien nu wel Nederlands kunnen praten in Nieuw-Zeeland. In dit park hebben we een ochtend ge-zeekayakt (keurt het groene boekje dit goed?) Erg leuk om te doen en vooral in deze supermooie omgeving.  Op de weg naar het Abel Tasman park toe hebben we nog wat anders ontdekt: mosselen. Toen we bij een strandje gingen kijken, bleek het eb te ziin en waren de rotsen die bij vloed onder water liggen, bezaaid met grote mossels. We hebben er voor de gein wat geplukt om ze 's avonds klaar proberen te maken. Na een korte discussie in de trant van: bestaan er ook niet-eetbare of zelfs gifitge mosselen? hebben we er toch 1 geprobeerd en ze bleken heel lekker. De dag erna, na het zee-kayakken, hadden we een mooie wandeltocht door het park langs de kust terug. Het eerste de beste strandje waar we opliepen waren de rotsen weer bezaaid met grote mosselen, dus namen we het ervan en stond er 's avonds pasta met mosselen op het menu, of zoals wij in Italië graag bestellen: Fruti di Mare. Verder naar het zuiden belandden we al snel in de Alpen, dit berg-gebied beslaat een groot deel van het eiland. Hier hebben we onder andere twee gletsers bezocht. Nog verder naar het zuiden hebben we een mooie boot-tocht door de fjorden gemaakt.  Hier hadden we erg geluk mee, want we hadden al een paar dagen veel regen en mist, maar die dag was het helemaal helder. Het weer is hier zo veranderlijk als, tja.... Het weer! Zo kan de dag beginnen met een lekker zonnetje 18 graden en eindig je met 5 graden, mist, wind, regen en hagel. Het is hier nu lente dus tot lekker laat licht, half 10 ongeveer.  Via de oostkust zijn we weer langzaam omhoog gegaan richting Christchurch. In Dunedin (leuke stad) hebben we de steilste straat ter wereld beklommen, met een certificaat als beloning, erg toeristisch en een hele klim, maar wel leuk.  Christchurch Deze stad is helaas in februari van dit jaar getroffen door een hevige aardbeving. De gehele binnenstad ligt in puin en is 'red-zone', oftewel grote hekken eromheen en niet toegankelijk. Ons hostel lag aan de rand van de redzone en de eerste dag zijn we helemaal om de redzone heengelopen. Het lijkt wel een spookstad; doodse stilte in een stad is erg vreemd. De aardbeving was tijdens lunchtijd en je kon bij een restaurant naar binnen kijken hoe de half volle glazen drinken en borden nog op tafel staan en liggen. Dit soort panden zijn sindsdien niet meer betreden en staan op een lange lijst om gesloopt te worden. De dag erna bleek dat voor het eerst een klein gedeelte van de redzone geopend werd voor publiek, het stuk voor de grote kerk die is ingestort, erg indrukwekkend en we hebben een ansichtkaart gekocht ter vergelijking hoe het eerst was. Voor de winkels en cafetjes die zijn getroffen in de binnenstad was er een creatieve oplossing: een nieuw winkelcentrum opgebouwd uit beschilderde zeecontainers, erg leuk gedaan. De winkels zijn hier al volledig in kerstsfeer en op 18 november hebben we de eerste echte kerstboom gezien. Het ontbreekt alleen nog aan de kerstliedjes op de radio. Voor iedereen in Nederland alvast een fijne sinterklaas, daar zullen wij niet veel van meekrijgen. Inmiddels hebben we de 4-daagse tussenstop op het paradijselijke Fiji er helaas alweer opzitten, maar daarover later meer. Houdoe!

Auckland en het Noorder eiland

Kia ora! Om eens een keer anders te beginnen, willen wij graag eens iets van jullie weten! Zodat wij een beetje up-2-date blijven over het wel-en-wee in ons koude kikkerlandje! En dat is..: wat is het leukste/mooiste/gekste/epische/meest hillarische dat je de afgelopen maand hebt meegemaakt?? Wij zijn erg benieuwd naar jullie verhalen! (mocht je het om 'bepaalde redenen' niet op de site kenbaar willen maken ;-) mag je het uiteraard ook altijd mailen!) Dan gaan we jullie nu weer 'vervelen' met onze belevenissen hier vanuit down under ;-) Onze reis in Nieuw-Zeeland begon in Auckland waar we midden in het WK Rugby terecht kwamen en we uiteindelik ook tickets voor de bronze finale hebben gekocht, dit was echt geweldig om mee te maken! Ook de wandeling door de stad met alle supporters naar het stadium was een hele ervaring! Auckland is een relaxe stad en we hebben de 4 dagen dat we daar waren ook lekker rustig aan gedaan, museum, vulkanisch eiland en skytower bezocht, de broodnodige winterkleding aangeschaft en lekker gegeten en gedronken! (pieter en lisa: de burgerfuel is HEAVEN!!) Toen begon het 'echt leven' weer en konden we ons nieuwe huis voor de komende 5 weken op gaan halen, een explore more camper, net zoiets als de spacesip in Australie. Het plan was om eerst het noorder eiland te gaan verkennen om daarna met de ferry naar het zuider eiland te gaan.  De eerste stop noordelijk was the bay of islands, wat het al zegt, een grote baai met eilandjes. We zijn met een boot de baai rondgevaren en hebben superveel dolfijnen gezien!! Scholen van wel 30 stuks zwommen met de boot mee, prachtig!  Het noordelijkste puntje hadden we na een paar dagen al bereikt en daar was een super uitzicht over 2 oceanen die in elkaar overlopen.  Toen weer wat zuidelijker naar hot water beach. Hier kon je een schep huren en je eigen hot water spa graven op het strand! Op sommige plekken was het water zelfs zo heet dat je er niet in kon liggen.  Toen begon het echt avontuur en zijn we in de Waitomo Caves (grotten) gaan Black Water Raften!! We moesten onszelf in een wetsuit heisen, inclusief de bijbehorende helm met lamp en rubberen laarzen. Uit een grote stapel zwarte opblaasbanden moesten we onze maat zoeken (lees: kijken waar je kont in past) en op naar de grot! Daar hebben we in het pikkedonker over rotsen geklommen, achtersevoren van watervallen gesprongen, gedobberd op onze tub en door diepe wateren 'gezwommen'. Het was ook super om de glowwormen te zien: vroege kerstverlichting op het plafond van de grotten! Na een uur zagen we in de verte weer wat daglicht en dat was het einde van ons geweldige avontuur. Om weer wat op te warmen, en wat gevoel terug te krijgen in onze handen en voeten, stonden er een lekkere hete douche, soep en bagels klaar!  Next, op naar Rotorua. Dit plaatsje is in twee woorden te omschrijven:  HET STINKT!! Het ruikt hier overal naar zwavel/rotte eieren..  In dit gebied is de aardkorst zo dun dat er veel warmte vrijkomt en daardoor aparte natuurverschijnselen plaatsvinden: bubbellende kokende modderpoelen, stoom stijgt op uit meertjes, spuitende geisers, aparte kleuren en ja ook DIE LUCHT! Het dorp gebruikt deze warmte zeer nuttig, er zijn overal Hot Water Spa's met baden tot 42 gr, heerlijk! Want tja reizen is soms best wel zwaar ;-)  Dit zijn weer even de hoogtepunten van onze reis door het noordelijke deel van NZ. Terwijl we dit verhaal schrijven, zitten we op de ferry naar het zuider eiland waar we onze resterend 2,5 week gaan volmaken met als eindpunt Christchurch, dat we hopelijk, na de laatste hevige aardbeving in Februari 2011, wel kunnen bezoeken.  We zijn nogmaals erg benieuwd naar jullie verhalen en hopen dat jullie ons verhaal ook weer leuk vonden om te lezen, we proberen het steeds voor jullie zo interessant mogelijk op te schrijven, zonder dat jullie halverwege in slaap sukkelen ;-) Greetings from Aotearoa

Sydney en Melbourne

Inmiddels zijn we alweer een tijdje in Nieuw Zeeland, maar eerst nog een stukje over onze laatste dagen in Australie. In Sydney en Melbourne hebben we geslapen in hostels in zogenaamde 'dorms' oftewel een soort slaapzalen met 6 of 8 personen, dit is in de stad eigenlijk de enige betaalbare manier van overnachten. Voor ons een nieuwe ervaring, met meerdere mensen op 1 kamer. Je ontmoet op deze manier veel mensen; leuke maar ook vreemde! In Sydney hadden we een groot hostel midden in de stad. De eerste twee nachten zaten we in een dorm met een leuk Engels stel en een vreemde Australische man. Deze man had een nachtritueel waar hij om 4u 's nachts mee begon, dan stond hij op om eten te gaan halen bij de nachtwinkel, dit op te warmen en op de kamer rond een uur of half 5 op te eten, daarna nog een mandarijntje schillen en dat alles in het donker, waarbij hij een aansteker gebruikt om bij te lichten, dit alles was niet heel goed voor de nachtrust. Het Engelse stel verbleef al meer nachten op die kamer en vertelde ons dat het elke nacht zo ging. Wij gingen voor onze laatste 2 nachten in Sydney naar een andere dorm, waar we wat Duitsers en Engelsen ontmoet hebben. Al met al viel het hostel ons heel erg mee, de locatie was perfect, alles op loopafstand. We hebben 4 superleuke dagen gehad in deze releaxte wereldstad. Daarna was het tijd om een busje op te halen voor onze reis naar Melbourne. Dit hadden we geregeld via 'relocations' oftewel heel goedkoop een busje van de ene naar de andere stad brengen zodat het verhuurbedrijf dat zelf niet hoeft te doen. Hier zit dan wel een limiet aan van 5 dagen. We wisten niet wat voor soort busje we zouden krijgen tot we bij het verhuurbedrijf aankwamen en een busje van bouwjaar 1986 meekregen. Dat was wel even wat anders dan luxe Rosie van een paar jaar oud met automaat, airco enz.  Na een maand automaat te hebben gereden was het links schakelen erg lastig met deze ouwe bak. De bestuurdersstoel was zo onconfortabel en klein dat rijden gewoon pijn aan voeten en benen deed. Deze bus was meer bestemd voor een Aziaat van 1 meter 50 dan een lange Hollander van 1,90. De eerste uren moesten we er erg om lachen, maar toen kwam het besef dat we er toch echt 5 dagen mee opgescheept waren en nog zo'n 1200 km te gaan hadden. Ook regende het vrijwel de hele dag, wat ons humeur niet echt goed deed. Die nacht bleek ook nog dat het er erg koud in de bus was 's nachts.. De dag er na (weer regen en kou), na een halve dag rijden hadden we een leuke, erg toevallige ontmoeting. Drie weken geleden waren we een gezellig stel uit Engeland (Alan & Stephanie, oorspronkelijk uit HongKong) tegengekomen die precies dezelfde reis van 5 maanden doen, maar dan net andersom, heel toevallig. We konden elkaar dus veel vertellen over de landen waar we al waren geweest en zij nog naar toe gaan en vice versa. Na 2 gezellige dagen moesten we toen weer afscheid nemen, omdat zij verder naar het noorden gingen en wij naar het zuiden. Zij gingen echter na een aantal weken ook weer naar het zuiden richting Melbourne, ergens zouden we elkaar dus misschien weer tegengekomen. We hadden 2 weken geen contact meer gehad en verwachtten alleen nog via de mail wat uit te wisselen. En toen reden we 's middags ergens in een klein dorpje de parkeerplaats van een informatiecentrum op, en precies op dat moment komen zij dat informatiecentrum uitlopen. Zeer toevallig! Al snel was besloten dat we de komende koude en regenachtige dagen richting Melbourne met z'n vieren zouden gaan doorbrengen. Veel te bepraten en goed voor ons Engels. We hebben veel samen gekookt en zijn er oa achtergekomen dat een "Engels ontbijt" best lekker is. Na deze reis gaan zij emigreren naar HongKong, de uitnodiging voor een bezoekje hebben we al op zak. Ten zuiden van Melbourne hebben we samen Philip Island bezocht, waar we bij zonsondergang een 'Pinguin parade' hebben gezien. Hier kun je zien hoe de kleine dwergpinguins vanuit de zee aan land komen om de nacht door te brengen. Erg leuk! Aangekomen in Melbourne hebben we eerst twee dagen in een buitenwijk in een wat minder mooie dorm overnacht. Dit was de uitgaanswijk met leuke restaurants en bars. Helaas betekende dit ook dat het hostel vol zat met 16-jarigen die de grenzen van hun alcoholinname nog aan het ontdekken zijn (met alle gevolgen van dien...).  Gelukkig zaten we de laatste dagen in Melbourne in een heel mooi hostel midden in de stad, een koloniaal gebouw. We hadden ook nog een dagje afgesproken met Alan & Stephanie; dagje sightseeing, 's middags Dim Sum gegeten en 's avond bij een populairTaiwanees restaurant (met een wachtrij buiten, uurtje gewacht, maar zeker de moeite waard) en daarna afscheid, helaas.. Onze laatste dag in Melbourne hebben we om de tijd wat te doden nog een hele tijd bij de Occupy Wall Street demonstraties staan kijken, interessant maar ook erg hilarisch!   Toen op naar Nieuw-Zeeland! Onze vlucht naar Auckland vertrok om 6:00 's ochtends, dus 4:00 's nachts inchecken, erg onhandig. We hadden maar besloten wat uurtjes op het vliegveld door te brengen. We werden om 22:00 opgehaald, dus we hadden nog wel wat uurtjes door te brengen. Gelukkig wist onze chauffeur een mooi rustig plekje voor ons ergens in een verlaten hal waar we een lekkere bank voor onszelf hadden. De vlucht zelf was erg releaxed, een modern en half leeg toestel, dus languit over drie stoelen... Inmiddels zijn we al wat dagen in Nieuw Zeeland. We hebben onder andere een wedstrijd van het wk Rugby in het stadion in Auckland gekeken en zijn inmiddels de rest van het land aan de verkennen maar daarover later meer... Cliffhanger!!

Our spaceship has returned to space :-(

Als eerste, bedankt voor al jullie lieve en grappige reacties, erg leuk om zoveel vanuit het thuisfront te horen!! Keep up the good work! Na 4 weken trouwe dienst hebben we vandeweek onze camper 'Rosie' weer in moeten leveren. We zijn van Cairns langs de kust naar Sydney gereden, met af en toe een lus door het binnenland. Zoals jullie al op de foto's hebben gezien, zijn we onderweg genoeg mooie dingen tegen gekomen, met als hoogtepunt het walvis spotten! Dieren van 20 meter die onder je catamaran doorzwemmen, supergaaf!!  Verder hebben we nog ondekt dat: - Australie heel veel mooie nationale parken heeft. - Kookabaru's (vogel) erg fotogeniek zijn, maar ook van bacon houden (welke we net onze bbq wilde leggen!) - We goede vuurtjes kunnen maken in nationale parken. - Kustplaats Coffs Harbour een Nederlands 'dorpje' met klompenmakerij, de Libelle en hagelslag heeft. - Pelikanen best groot zijn en erg eensgezind. Hoe verder we naar het zuiden reden, hoe kouder het helaas ook werd.. We hebben inmiddels al een muts en dikke trui aan onze garderobe toegevoegd. In de camper slapen was soms ook fris, vooral toen we een uitstapje westelijk van Sydney maakten naar de Blue Mountains. Daar was 's ochtends vorst aan de grond!! Maar de mooie natuur daar maakte gelukkig veel goed. Nu in Sydney slapen we weer in een, lekker warm, hostel. Vandaag hebben we een stadswandeling gemaakt en ontdekt dat Sydney echt een hele diverse en mooie wereldstad is. Natuurlijk hebben we de bekende toeristenattracties bezocht, Operahouse, Harbourbridge en hebben we een tochtje gemaakt met een Sydney ferrie.  Winkels zijn hier trouwens al helemaal bezig met de kerst! In Nederland liggen de pepernoten in de winkels, maar hier hangen al kerstversieringen in de etalages. Over 1 nachtje halen we weer een nieuwe camper op welke ons naar Melbourne gaat brengen, waar we dan nog een heerlijk weekje kunnen relaxen (vakantie houden, zoals pap zei) voordat onze reis verdergaat richting Nieuw-Zeeland!! Groeten uuut Zitnie

Two weeks down under!!

Hello allemaal, hier een update van onze tot nu toe geweldige reis! Op het moment zitten we bovenop een berg (7 graden 's nachts, Brr..) in een National Park en hebben gratis Internet. Dat is voor het eerst in Australie, dus de hoogste tijd voor een nieuw verhaal over onze avonturen hier! 2 weken geleden zijn we moe en brak van de vlucht aangekomen in Cairns. We hebben daar een week in een hostel gezeten en maar goed ook want we moesten echt even bijkomen van de reis door Maleisie en weer wennen aan alle gebruiken in Australie, een wereld van verschil!  Na veel slapen, lekkere burgers te hebben gegeten, pedicure (suus) en aan het strand te hebben gelegen, waren we er weer helemaal klaar voor en hebben onze Spaceship-camper opgehaald. Dat was echt wennen, links rijden met je stuur rechts! Zonder ongelukken zijn we de stad uitgekomen en via een hele mooie kustweg naar het noorden gereden, naar Daintree National Park.  In dat gebied leven Cassowaries, een soort struisvogels, maar dan veel mooier, maar ook veel gevaarlijker! Er leven er nog ongeveer 1200 in het wild in Australie en wij hebben er 1 op onze camping gezien! Ook hebben we hier voor het eerst kennis gemaakt met de wilde, uiterst nieuwschierig kalkoenen die hier overal rondlopen.. We hebben ze al met een mes achterna gezeten maar ze blijven terugkomen op jacht naar voedsel. Na dit park zijn we weer naar het zuiden gereden waar we de afgelopen 1,5 week afwisseld in Nationale parken en kleine stadjes overnacht hebben in ons ruimteschip. Het slapen in een NP houdt in dat je verschillende wilde dieren om je heen hebt, zoals walibies (kleine kangaroes), veel soorten (grote) vogels en natuurlijk niet te vergeten de kalkoenen in grote getalen (welke je niet meer ziet als het om 7u pikkedonker is in het bos maar wel hoort..) De zaklamp is dus geen overbodige luxe! Ook zijn er in de NP's geen restaurants te vinden, dus koken we onze eigen maaltijd op gastoestellen of op de barbeques!  Onderweg hebben we onder andere een krokodillenboerderij bezocht (waar het krokodillenleer voor Gucci, Prada en Louis Vouitton vandaan komt) Suus heeft hier een krokodil vastgehouden, ja je leest het goed, de foto voegen we toe als bewijs :-)  Verder hebben we een eiland (Magnetic island) bezocht net buiten de kust met allemaal verlaten tropische stranden (behalve dan de enkele gepensioneerde bejaarden) en mooie uitzichten. Gister zijn we naar het Great Barrier Reef geweest!! Dit was geweldig, de boot waar we mee naar het rif voeren was van alle gemakken voorzien en super vriendelijk personeel, zoiets hebben we nog nooit meegemaakt! Op het rif was een soort ponton met allerlei activiteiten, massage, duiken, glasbodemboot en snorkelen. Dit hebben wij allemaal gedaan! Suus kreeg een heerlijke massage met uitzicht op het rif terwijl paul er in aan het duiken was! Dit was echt genieten!! Diezelfde avond hebben we in het kuststadje de openingswedstrijd van het wk rugby (gehouden in Nieuw-Zeeland) gekeken onder het genot van een flinke steak met friet en een koud biertje! De regels kennen we nog niet helemaal, maar we weten wanneer we moeten juichen :-)  Vandaag hebben we hier in het national park een platypus (vogelbekdier) gespot! Dit is een heel bijzonder dier (google weet waarom) en komt alleen voor in delen van Australie. We hebben er 3uur op moeten wachten, maar het wachten werd beloond! Verder is Australie: duur, lekkere wijn, wennen, geweldig mooi, warm, maar soms ook KOUD, no worries, cheers mate, heerlijke steaks, geeimigreerde nederlanders met een raar accent (zijn op hun 18e, 7weken onderweg geweest met een boot!), barbequeen en veeeeeel dieren! Morgen vier ik trouwens mn verjaardag, mocht je langs willen komen, bel maar even dan zorg ik dat de koffie klaar staat!  We vinden het trouwens heeel leuk als jullie reacties sturen! Dus ik zou zeggen kom maar op! Cheers Dutch mates!

Rondje Maleisie

Op het moment zitten alweer in het vliegtuig richting onze volgende bestemming; Cairns, Australie. Het voelt niet alsof we al 4 weken Azie erop hebben zitten, toch is het zo. Vanuit Kuala Lumpur(KL) hebben we een rondje Maleisie gedaan: Na KL zijn we richting Penang gegaan, met een tussenstop in Ipoh (in een erg oud en vies hotel geslapen, dus snel weer verder gegaan). Penang ligt op een eiland aan de westkust en heeft een mooi centum met koloniale gebouwen, waar wij in een erg mooi hostel zaten! We hebben de stad bekeken en 's avonds het uitgaansgebied verkend. Ook zijn we door de stad vervoerd in een fietstaxi. De ochtend daarna vertrok onze bus om 5:00 in de ochtends (pff wat vroeg) naar Perinthian Islands aan de oostkust, een erg mooi eilandje met bountystranden. 1 probleem, je kan niks van tevoren boeken, oftewel we hebben 1,5 uur over het eiland moeten lopen (samen met alle andere backpackers) om een hotelkamer te bemachtigen. Redelijk vermoeiend: met 32 graden en 18 kilo op je rug langs terrasjes lopen met toeristen in zwembroek achter hun cocktail. Maar ook wij hebben uiteindelijk iets gevonden, om daarna met een cocktailtje in de hand bepakte en bezwete backpackers uit te lachen. Toch maar een raar systeem. We zaten naast een duikschool, wat ik (Paul) erg leuk vond. Het eiland staat bekend om zijn mooie duiklocaties en daar heb ik optimaal gebruik van gemaakt (het snorkelen was ook supermooi!). Ik heb verschillende duiken gemaakt, waaronder 2 wrakduiken en 1 nachtduik. Het meest bijzonder was toch wel een haai van +- 2 meter die voorbij kwam (ongevaarlijk hoor mam). Het wrak van een vrachtschip, gezonken in 2003, was ook erg indrukwekkend. Suus heeft een duik geprobeerd, maar vondt het snorkelen toch leuker.  Na 4 dagen zon, zee, strand (en elke avond een vers visje van de gril), moesten we 'dr weer an'. We zijn doorgereisd naar Kuala Terranganu. Een erg moderne en ontwikkelde stad. De sultan heeft hier een verblijf, en daar profiteert dan de hele stad van! Weinig (geen) toeristen om ons heen en door iedereen heel vrolijk met hellooo aangesproken worden op straat. Ook was er een erg leuke en lekkere eet-markt. Het is trouwens Ramadan dus rond 7 uur, als het donker is, is het daar een drukte van jewelste! Vanuit  hier zijn we weer richting KL gegaan, waar we diezelfde dag een erg mooi Bird-park hebben bezocht. Je loopt in een park met 1 groot net eromheen en de vogels vliegen en lopen dus "vrij" om je heen, met uitzondering van de gevaarlijke roofvogels.  Veel vreemde vogels gezien! (net zoals af en toe in China-town). De dag erna stond een jumbo-tour op het programma, met olifanten dus.. Olifanten voeren en een ritje maken op zo'n Jumbo was erg leuk! Dezelfde avond zijn we met de nachttrein terug naar ons beginpunt Singapore gegaan, een paar uurtjes slaap meegepakt tussen 40 (enkele luid snurkend) Aziaten en backpackers. Hier zijn we naar de dierentuin gegaan, we vonden dat we nog niet genoeg dieren hadden gezien.. :) Dit wilden we niet missen want het is een van de (of DE) mooiste ter wereld, en dat bleek niets teveel gezegd. De zeer bijzondere, bijna uitgestorven, witte tijgers vonden wij het mooist. De dag erop, vandaag dus (ja er komt een eind aan dit verhaal), hebben we afgesproken met Mayke, die we 3 weken terug ontmoet hadden. Mayke had haar vriend enkele dagen terug op t vliegtuig gezet om zelf nog 5 weken verder te reizen. Samen hebben we nog wat sightseeing gedaan en van ons laatste Aziatische maaltijd genoten. En nu op weg naar Cairns. We zitten in een vliegtuig omringd met huilende babies om ons heen, maar we zijn blijkbaar wel al 'frequent flyer' dat betekent diverse leuke extraatjes aan boord. Groetjes aan iedereen in Nederland, wij zijn effe Down Under! (de kop is eraf; m'n baard ook, die heb ik maar achtergelaten in Azie)