Around the world in 5 months!

Bye Bye Borneo, Hello Kuala Lumpur!

En natuurlijk hallo aan iedereen in Nederland (of vanaf hun vakantiebestemming) Met ons gaat t goed! We zitten op dit moment in de bus richting Ipoh (niet te verwarren met Ipod) We hebben nog een paar leuke dagen in Borneo gehad, zoals jullie lazen in ons vorige verhaal zijn we naar een junglestam geweest! Eigenlijk was t een toneelstukje om weer te geven hoe deze mensen leven (of hebben geleefd). We mochten vanalles proberen, vuur maken, pijltjes schieten, dansen en allerlei hapjes en drankjes proeven. We waren samen met een Nederlands (uit Nijmegen!! Te toevallig!) en een Engels stel, was erg gezelig. Onze reis ging vervolgens verder van Kota Kinabalu naar Sandakan. Dit is een beetje een drukke, smerige stad. Ons hostel was ook een beetje smerig en we dachten, waar zijn we nu weer terecht gekomen.. Maar nadat we een beetje gesetteld waren en een leuk gesprek hadden gehad met de eigenaresse viel t al met al wel mee! We hadden bij het hostel gelijk een excursie geboekt voor de volgende dag: stadtour met een privechauffeur welke de hele dag tot onze beschikking stond!! Ook had ik in het gastenboek gelezen dat de eigenaresse ook kookcursus gaf, dus dezelfde avond stond ik al lekker te kokkerellen in de keuken! Ik heb een aantal recepten geleerd, kipcurry, pompoen in kokosmelk, garnalen en vis met rijst, rundvlees met ketjapsaus. Allemaal te lekker!! Ik heb gelijk hier de juiste kruiden ingeslagen en alles opgeschreven zodat ik het thuis kan gaan proberen. Voor vragen heb ik haar e-mailadres gekregen dus komt vast goed. En ja, een tafeltje in Kuuk reserveren is mogelijk ;-) De stadstour was zeer goed! We hebben vanalles gedaan, waar je normaal 3 dagen voor nodig hebt. We zijn naar een oorlogsmomument geweest (nooit geweten dat er hier ook veel is gebeurd in die tijd), naar een krokodillenboerderij, 2x voedertijd van neusapen bijgewoond, een christelijke kerk bekeken en als laatste een Chineze tempel met mooi uitzicht. Toen waren we wel weer toe aan een bordje vis met nasi goreng.. Onze laatste dag in Sandakan hebben we een riviertocht gemaakt en veel wilde dieren gezien! Slangen, kleine krokodillen, tropische vogels, neusapen, makaken en een orang utang. Toen we die laatste tegenkwamen moesten we zelfs de boot uit op zoek naar de aap! Wij klauteren door de jungle en hoog in n boom hebben we m toen nog gespot! Vanuit Sandakan zijn we 3 dagen geleden naar Kuala Lumpur gevlogen. Dit is een drukke, warme stad en wij hadden een (gelukkig zeer schoon) hostel in Chinatown. We zijn natuurlijk gelijk naar de Petronas towers gegaan, want hier waren we wel erg beniewd naar. Aangekomen zijn we naar de Skybar (met zwembad) van het overgelegen hotel gegaan en hadden we een prachtig uitzicht op de torens! We hebben dus ook maar geen moeite meer gedaan om in de torens zelf te komen, want kaartjes hiervoor krijgen is erg lastig. Volgende dag nog wat sightseeing gedaan, onder andere de Batu Caves bezocht. Een tempel in een grot met 272 treden om er te komen.. We hebben onze kuiten dus goed getraind! Ook staat er een supergroot gouden beeld van een hindoestaanse god voor de tempel, erg indrukwekkend.  Bij onze terugreis naar ons hostel zaten we in de trein en omdat het spits was werd t steeds drukker en op het moment dat wij eruit moesten zat de trein bomvol! Toen we bij het centraal station kwamen zag het zwart van de mensen opt perron.  De deuren gingen open en deze mensen duwden zich allemaal naar binnen, maar er moesten er ook naar buiten! Dus wij schreeuwend en duwend die trein uitgestrompeld.. Gelukkig zijn wij wat groter en paul sterker dan al die kleine vrouwtjes, anders hadden we gewoon klem gezeten! Dit was voor suus wel ff een ervaring en stond ook te trillen opt perron.. Maar we waren er gelukkig uit en hebben 's avonds lekker mac donalds gegeten, ff wat bekends! Nu dus op naar Ipoh en vanuit daar naar het eiland Penang. Fijn weekend nog! Hopelijk een beetje zonnig!

Borneo!

Hello allemaal! Hoe is het daar in Nederland? Is de zomer al begonnen? Wij zijn 6 dagen geleden aangekomen op het vliegveld in Kuching, Borneo, met overigens een heerlijk temperatuurtje! Op het vliegveld hebben we een taxi gepakt naar het hostel. Het hostel bleek een goede vonst, er hing een hele relaxte sfeer, schoenen uit, aardig personeel, een barretje met uitzicht over de stad, lekker ontbijtje en natuurlijk gratis WiFi zodat we even met pap konden skypen op zn verjaardag!  De volgende ochtend zijn we vroeg opgestaan om naar het Orang Utang Rehibilitation Centre te gaan. Zoals de naam al zegt is dit een opvangcentrum voor apen, waar ze wel in het 'wild' leven maar elke dag 2x gevoederd worden, waar wij bij konden zijn! Als we geluk hadden zagen we ook Ritchie, het dominante mannetje van de groep. En dat hadden we, zoals jullie waarschijnlijk ook al op de foto hebben gezien! We konden de apen heel goed van dichtbij zien en fotograferen (met zo'n 50 andere toeristen..) 's Middags zijn we gaan varen op een van de rivieren in Kuching op zoek naar wildlife. We hebben uiteindelijk kleine dolfijnen, neusapen, vliegende vissen en vuurvliegjes gespot. Helaas zijn we geen krokodillen tegengekomen! Omdat het ons goed beviel hebben we nog een nachtje bijgeboekt (dat hield in: backpack weer inpakken, uitchecken, inchecken in andere kamer en backpack weer uitstallen...) We wilde namelijk nog graag naar het Baku National Park. Bij aankomst in het park werd je met een snel bootje naar 'headquarters' gebracht. Hier moesten we op het strand uitstappen, das weer eens wat anders dan een bushalte!  We hebben hier een route gelopen dwars door de jungle. Veel klimmen en dalen, heeeeel erg warm, maar zeker de moeite waard! Omdat we midden op de dag in het park waren sliepen de meeste dieren en hebben we alleen wat krabbetjes en vlinders gezien. Maar toen we bij de ingang kwamen liep daar een hele makakenfamilie! We hebben hier veel mooie foto's van kunnen maken, want ze waren volgens mij al erg gewend aan mensen en gingen rustig zitten poseren. 's Avonds zijn we gaan eten bij Hotspot. Dit is in geen enkel opzicht te vergelijken met een eetgelegenheid in NL! Bovenop een parkeergarage waren allemaal tafeltjes neergezet met daaromheen een soort winkeltjes waar je je eten kon uitzoeken! Wij hebben hier verse kinggamba's, tijgergamaba's, kreeft en red snapper (welke we zelfs levend mochten aanwijzen uit een aquarium!!) gegeten samen met wat rijst en groente, heerlijk bereid allemaal! (Als t maar lekker is wa ;-)  De volgende ochtend zijn wij doorgevlogen naar Miri, waar we in een lodge buiten de stad sliepen aan de rand van de jungle. We waren de enigste 2 gasten dus het was lekker rustig! Omdat we buiten de stad zaten hebben we wel veel ongedierte gezien en hebben lekker wat muggenbulten opgelopen.. Toen we de 1e avond gegeten hadden (gekookt door de vrouw des huizes zelf, heerlijk!) gingen we naar onze kamer en maakte de deur open en daar zaten een grote spin en een salamander op ons te wachten!! Hier schrokken we goed van en hebben een onrustige nacht gehad (nix gewend he). De volgende nacht viel het gelukkig mee :-) Gisterochtend zijn we opgepropt in de auto van de eigenaar van de lodge (samen met zijn 3kinderen die naar school moesten) naar het busstation gereden om vanuit daar verder te reizen, via Brunei (een afzonderlijk land, dus weer een aantal douanechecks en mooie  paspoortstempels) naar het eiland Labuan. Hier zijn we met een veerboot naartoe gegaan, weer eens wat anders dan vliegtuig of bus! We hebben hier 1 nachtje in n minder mooi (zacht uitgedrukt) hostel geslapen en de volgende dag opnieuw met een veerboot snel doorgevaren naar Kota Kinabalu oftwel KK! Hier bevalt het ons tot nu toe prima, morgen op naar een junglestam! Hopelijk was dit niet to much information en zien jullie uit naar ons volgende verhaal! Fijn weekend! X

Aankomst en Singapore

Na een tussenlanding in Londen en een vlucht van 13 uur zijn we goed in Singapore aangekomen. Op dit moment zitten we alweer in het vliegtuig naar Borneo, maar hieronder een stukje over de eerste dagen. De (nacht)vlucht was erg fijn met een eigen beeldscherm en de keuze uit tientallen films en games. Toch wat brak van de vlucht zijn we in Singapore op zoek gegaan naar het hotel, wat zeer goed te doen was door de goede metrovoorzieningen. Toen kwam wel even de cultuurshock; voor het eerst in Azie: -Aangekeken worden in de metro als enige Europeanen; -Buiten 32gr en benauwd, dag en nacht! En binnen overal 18gr van de airco. (dat heeft mij (Paul) een erge keelpijn opgeleverd en ik ben ook nog steeds mijn stem kwijt); -Ander eten en vreemde geuren op straat. Ons eerste ontbijt was een broodje bapao, waar de lokale bevolking naast ons om 9u al aan de nasi goreng en noedelsoep zat. Toen zijn we de stad gaan verkennen, met als toeristentrekker Sentosa Island, wat ons wat tegenviel. De weg er naar toe, via een kabelbaan, was wel mooi, zelfs Suzanne vond het goed te doen. Daarna naar China Town, veel tempels en Chinezen gezien. 's avonds naar Marina Bay, het centrum van de stad met de bekende skyline en het beroemde Marina Bay Sands Hotel ( de 3 torens), helaas net te laat om naar boven te gaan. De dag erop kwam de jetlag toch nog hard aan en zijn we door de wekker heengeslapen en werden we 12:00 wakker. We zijn wat door 'onze' wijk Little India gaan lopen en zijn 's middags weer naar Marina Bay gegaan voor een 2e poging de torens op te gaan naar de skywalk. Onderweg naar de Bay vonden we het al erg druk en wat bleek, het was de jaarlijkse feestdag van Singapore met alle activiteiten rondom Marina Bay: het land laat dan zien wat ze allemaal hebben en kunnen, het begon met brandweer, medics en politie en ging over op een soort militaire parade met tanks, soldaten, helikopters en boten, erg mooi om te zien vanaf de Skywalk op de 56e verdieping van het Marina Bay Hotel. Vannochtend zijn we vroeg opgestaan om van Singapore naar de luchthavan Johor Bahru (Maleisie) te gaan. Met de bus de grens over, wat inhoudt dat je drie keer uit de bus moet voor alle douanechecks, maar we hebben het gehaald en vliegen nu richting Borneo. We proberen nu nog wat foto's toe te voegen. Tot het volgende verhaal!

Nog 1 nachtje slapen!!

De voeten zijn na een zonnige 4daagse weer aardig bijgetrokken en klaar om weer in de wandelschoenen te verdwijnen, want woensdag is het zover, ons grote wereldreis-avontuur gaat dan eindelijk beginnen!  Ik (suus) heb straks een 3e poging gedaan (na een eerste en tweede schifting van jurkjes en lange broeken..) om mn backpack in te pakken, maar dat is nog een hele opgave.. De ritsen staan nu op springen, maar hij zit dicht! Straks proberen wat te slapen, maar door de zenuwen zal het waarschijnlijk een kort nachtje worden.. Ach we hebben een vlucht van 13 uur voor de boeg dus aan tijd om bij te slapen geen gebrek :) Voordat we vertrekken willen we iedereen nog even bedanken voor de gezelligheid tijdens de borrel(s), de lieve kaartjes, gelukswensen en cadeautjes! We gaan jullie missen!!  Onze vrienden hebben gedacht dat wij ons misschien wel gaan vervelen tijdens de reis en hebben daarom iets creatiefs bedacht.. De 'paul en suus travel challege' (lees: in elk land opdrachten uitvoeren en daar fotos of filmpjes van maken) Ja, je leest het goed we moeten nog aan de bak tijdens onze vakantie, want wij als perfectionistische fanatiekelingen gaan natuurlijk voor de speciale verassing bij thuiskomst! Zo das wel weer genoeg gelult! Wij hopen dat jullie onze reisverslagen met veel plezier gaan lezen en reacties vanaf het thuisfront zijn natuurlijk zeer gewenst! Zonnige groeten uit (nu nog) Kuuk

Welkom op onze Reislog!

Welkom op onze reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waarwijons bevinden en waarwij zijngeweest! Meer informatie over ons en de reis die wij gaan maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor de mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Wij zien je graag terug op onze reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met ons meereist!