Around the world in 5 months!

Borneo!

Hello allemaal! Hoe is het daar in Nederland? Is de zomer al begonnen? Wij zijn 6 dagen geleden aangekomen op het vliegveld in Kuching, Borneo, met overigens een heerlijk temperatuurtje! Op het vliegveld hebben we een taxi gepakt naar het hostel. Het hostel bleek een goede vonst, er hing een hele relaxte sfeer, schoenen uit, aardig personeel, een barretje met uitzicht over de stad, lekker ontbijtje en natuurlijk gratis WiFi zodat we even met pap konden skypen op zn verjaardag!  De volgende ochtend zijn we vroeg opgestaan om naar het Orang Utang Rehibilitation Centre te gaan. Zoals de naam al zegt is dit een opvangcentrum voor apen, waar ze wel in het 'wild' leven maar elke dag 2x gevoederd worden, waar wij bij konden zijn! Als we geluk hadden zagen we ook Ritchie, het dominante mannetje van de groep. En dat hadden we, zoals jullie waarschijnlijk ook al op de foto hebben gezien! We konden de apen heel goed van dichtbij zien en fotograferen (met zo'n 50 andere toeristen..) 's Middags zijn we gaan varen op een van de rivieren in Kuching op zoek naar wildlife. We hebben uiteindelijk kleine dolfijnen, neusapen, vliegende vissen en vuurvliegjes gespot. Helaas zijn we geen krokodillen tegengekomen! Omdat het ons goed beviel hebben we nog een nachtje bijgeboekt (dat hield in: backpack weer inpakken, uitchecken, inchecken in andere kamer en backpack weer uitstallen...) We wilde namelijk nog graag naar het Baku National Park. Bij aankomst in het park werd je met een snel bootje naar 'headquarters' gebracht. Hier moesten we op het strand uitstappen, das weer eens wat anders dan een bushalte!  We hebben hier een route gelopen dwars door de jungle. Veel klimmen en dalen, heeeeel erg warm, maar zeker de moeite waard! Omdat we midden op de dag in het park waren sliepen de meeste dieren en hebben we alleen wat krabbetjes en vlinders gezien. Maar toen we bij de ingang kwamen liep daar een hele makakenfamilie! We hebben hier veel mooie foto's van kunnen maken, want ze waren volgens mij al erg gewend aan mensen en gingen rustig zitten poseren. 's Avonds zijn we gaan eten bij Hotspot. Dit is in geen enkel opzicht te vergelijken met een eetgelegenheid in NL! Bovenop een parkeergarage waren allemaal tafeltjes neergezet met daaromheen een soort winkeltjes waar je je eten kon uitzoeken! Wij hebben hier verse kinggamba's, tijgergamaba's, kreeft en red snapper (welke we zelfs levend mochten aanwijzen uit een aquarium!!) gegeten samen met wat rijst en groente, heerlijk bereid allemaal! (Als t maar lekker is wa ;-)  De volgende ochtend zijn wij doorgevlogen naar Miri, waar we in een lodge buiten de stad sliepen aan de rand van de jungle. We waren de enigste 2 gasten dus het was lekker rustig! Omdat we buiten de stad zaten hebben we wel veel ongedierte gezien en hebben lekker wat muggenbulten opgelopen.. Toen we de 1e avond gegeten hadden (gekookt door de vrouw des huizes zelf, heerlijk!) gingen we naar onze kamer en maakte de deur open en daar zaten een grote spin en een salamander op ons te wachten!! Hier schrokken we goed van en hebben een onrustige nacht gehad (nix gewend he). De volgende nacht viel het gelukkig mee :-) Gisterochtend zijn we opgepropt in de auto van de eigenaar van de lodge (samen met zijn 3kinderen die naar school moesten) naar het busstation gereden om vanuit daar verder te reizen, via Brunei (een afzonderlijk land, dus weer een aantal douanechecks en mooie  paspoortstempels) naar het eiland Labuan. Hier zijn we met een veerboot naartoe gegaan, weer eens wat anders dan vliegtuig of bus! We hebben hier 1 nachtje in n minder mooi (zacht uitgedrukt) hostel geslapen en de volgende dag opnieuw met een veerboot snel doorgevaren naar Kota Kinabalu oftwel KK! Hier bevalt het ons tot nu toe prima, morgen op naar een junglestam! Hopelijk was dit niet to much information en zien jullie uit naar ons volgende verhaal! Fijn weekend! X

Netty/Henk

Wat zul je gegild hebben toen je die spin zag !! En in die bootjes klimmen ging dat beter dan op Tenerife heel mooi verhaal we hebben ervan genoten. nu zijn Inge en Rob hier met de foto's van Zwitserland zijn ok verrekte skon liefs mama papa

Liesbeth

Wat zijn jullie actievelingen zeg,wel leuk om jullie uitstapjes te mogen lezen.Wat een ervaring he.
geniet lekker daar en pas goed op elkaar.
Tot gauw weer Liesbeth

Ton /Wilma

Wat een belevingen. Dat is heel wat anders dan onze ondervinding aan het Gardameer, oftewel Nederlandmeer!!!

Geniet.
Liefs Ton en Wilma

Pieter en Lisa

Haaaaaaai,

Leuk bericht en veel plezier de komende tijd. We kijken uit naar een volgend bericht.

Ja zelfs vanuit malta volgen we jullie nog! x Pieter en Lisa

Inge

Heej grote zus en paul :)

Hoe is het daar? Hier alles wel goed, we zijn het huis al flink aan het verbouwen hebben het bijna leeg en deels gesloopt :) Nu heb ik alleen gister en ongelukje gehad een houten plaat viel op mn voet, zwaar gekneusd nu zit ik met mn voet omhoog.. balen!!
Maar gelukkig niet gebroken. We slapen nu bij Rob zn thuis dus we zijn niet meer te bereiken via onze huistelefoon. :) Ik dacht zal jullie toch even op de hoogt stellen hoe het hier is, ik ben benieuwd naar jullie nieuwe verhaal en foto's
Veel plezier! Dikke kus

Liesbeth

Hoi vakantiegangers
Wat een leuke foto,s hebben jullie weer gemaakt,wat een ervaring he,jullie bevinden je wel een zo,n andere wereld dan wat je gewend was,toch raar lijkt me.
Hoe is het eten en zo?Zijn de indianen niet prachtig?
Genieten jullie maar van alles wat je allemaal tegenkomt,wij zorgen hier voor Inge en Rob,het is wel wat drukker natuurlijk en meer was en zo maar wel gezellig en dat is het belangrijkste.Tot gauw wer via de mail.Liesbeth.

Thea en Stef

Wat leuk om zo`n reisverhaal te lezen, wat hebben jullie al veel meegemaakt. Moet ik ook eens doen van onze vakantie in Italie maar dat is lang niet zo indrukwekkend, Veel pezier. Thea

martijn en suus

hey suus en paul,

Wat hebben jullie al een hoop mooie dingen gezien en gedaan. Ziet er super uit. Wij zijn net terug uit Italie en hebben nog een weekje vakantie in het zonnige nederland......
Geniet ervan.

Groetjes Suus en Martijn