Around the world in 5 months!

Sydney en Melbourne

Inmiddels zijn we alweer een tijdje in Nieuw Zeeland, maar eerst nog een stukje over onze laatste dagen in Australie. In Sydney en Melbourne hebben we geslapen in hostels in zogenaamde 'dorms' oftewel een soort slaapzalen met 6 of 8 personen, dit is in de stad eigenlijk de enige betaalbare manier van overnachten. Voor ons een nieuwe ervaring, met meerdere mensen op 1 kamer. Je ontmoet op deze manier veel mensen; leuke maar ook vreemde! In Sydney hadden we een groot hostel midden in de stad. De eerste twee nachten zaten we in een dorm met een leuk Engels stel en een vreemde Australische man. Deze man had een nachtritueel waar hij om 4u 's nachts mee begon, dan stond hij op om eten te gaan halen bij de nachtwinkel, dit op te warmen en op de kamer rond een uur of half 5 op te eten, daarna nog een mandarijntje schillen en dat alles in het donker, waarbij hij een aansteker gebruikt om bij te lichten, dit alles was niet heel goed voor de nachtrust. Het Engelse stel verbleef al meer nachten op die kamer en vertelde ons dat het elke nacht zo ging. Wij gingen voor onze laatste 2 nachten in Sydney naar een andere dorm, waar we wat Duitsers en Engelsen ontmoet hebben. Al met al viel het hostel ons heel erg mee, de locatie was perfect, alles op loopafstand. We hebben 4 superleuke dagen gehad in deze releaxte wereldstad. Daarna was het tijd om een busje op te halen voor onze reis naar Melbourne. Dit hadden we geregeld via 'relocations' oftewel heel goedkoop een busje van de ene naar de andere stad brengen zodat het verhuurbedrijf dat zelf niet hoeft te doen. Hier zit dan wel een limiet aan van 5 dagen. We wisten niet wat voor soort busje we zouden krijgen tot we bij het verhuurbedrijf aankwamen en een busje van bouwjaar 1986 meekregen. Dat was wel even wat anders dan luxe Rosie van een paar jaar oud met automaat, airco enz.  Na een maand automaat te hebben gereden was het links schakelen erg lastig met deze ouwe bak. De bestuurdersstoel was zo onconfortabel en klein dat rijden gewoon pijn aan voeten en benen deed. Deze bus was meer bestemd voor een Aziaat van 1 meter 50 dan een lange Hollander van 1,90. De eerste uren moesten we er erg om lachen, maar toen kwam het besef dat we er toch echt 5 dagen mee opgescheept waren en nog zo'n 1200 km te gaan hadden. Ook regende het vrijwel de hele dag, wat ons humeur niet echt goed deed. Die nacht bleek ook nog dat het er erg koud in de bus was 's nachts.. De dag er na (weer regen en kou), na een halve dag rijden hadden we een leuke, erg toevallige ontmoeting. Drie weken geleden waren we een gezellig stel uit Engeland (Alan & Stephanie, oorspronkelijk uit HongKong) tegengekomen die precies dezelfde reis van 5 maanden doen, maar dan net andersom, heel toevallig. We konden elkaar dus veel vertellen over de landen waar we al waren geweest en zij nog naar toe gaan en vice versa. Na 2 gezellige dagen moesten we toen weer afscheid nemen, omdat zij verder naar het noorden gingen en wij naar het zuiden. Zij gingen echter na een aantal weken ook weer naar het zuiden richting Melbourne, ergens zouden we elkaar dus misschien weer tegengekomen. We hadden 2 weken geen contact meer gehad en verwachtten alleen nog via de mail wat uit te wisselen. En toen reden we 's middags ergens in een klein dorpje de parkeerplaats van een informatiecentrum op, en precies op dat moment komen zij dat informatiecentrum uitlopen. Zeer toevallig! Al snel was besloten dat we de komende koude en regenachtige dagen richting Melbourne met z'n vieren zouden gaan doorbrengen. Veel te bepraten en goed voor ons Engels. We hebben veel samen gekookt en zijn er oa achtergekomen dat een "Engels ontbijt" best lekker is. Na deze reis gaan zij emigreren naar HongKong, de uitnodiging voor een bezoekje hebben we al op zak. Ten zuiden van Melbourne hebben we samen Philip Island bezocht, waar we bij zonsondergang een 'Pinguin parade' hebben gezien. Hier kun je zien hoe de kleine dwergpinguins vanuit de zee aan land komen om de nacht door te brengen. Erg leuk! Aangekomen in Melbourne hebben we eerst twee dagen in een buitenwijk in een wat minder mooie dorm overnacht. Dit was de uitgaanswijk met leuke restaurants en bars. Helaas betekende dit ook dat het hostel vol zat met 16-jarigen die de grenzen van hun alcoholinname nog aan het ontdekken zijn (met alle gevolgen van dien...).  Gelukkig zaten we de laatste dagen in Melbourne in een heel mooi hostel midden in de stad, een koloniaal gebouw. We hadden ook nog een dagje afgesproken met Alan & Stephanie; dagje sightseeing, 's middags Dim Sum gegeten en 's avond bij een populairTaiwanees restaurant (met een wachtrij buiten, uurtje gewacht, maar zeker de moeite waard) en daarna afscheid, helaas.. Onze laatste dag in Melbourne hebben we om de tijd wat te doden nog een hele tijd bij de Occupy Wall Street demonstraties staan kijken, interessant maar ook erg hilarisch!   Toen op naar Nieuw-Zeeland! Onze vlucht naar Auckland vertrok om 6:00 's ochtends, dus 4:00 's nachts inchecken, erg onhandig. We hadden maar besloten wat uurtjes op het vliegveld door te brengen. We werden om 22:00 opgehaald, dus we hadden nog wel wat uurtjes door te brengen. Gelukkig wist onze chauffeur een mooi rustig plekje voor ons ergens in een verlaten hal waar we een lekkere bank voor onszelf hadden. De vlucht zelf was erg releaxed, een modern en half leeg toestel, dus languit over drie stoelen... Inmiddels zijn we al wat dagen in Nieuw Zeeland. We hebben onder andere een wedstrijd van het wk Rugby in het stadion in Auckland gekeken en zijn inmiddels de rest van het land aan de verkennen maar daarover later meer... Cliffhanger!!

Cillie

Goodmorning Fellows!

leuk om weer een nieuw verhaal te lezen. Suus wat knap dat je in die dorms hebt geslapen. Ik kan me nog heel goed herinneren dat we in das deutscheland met schulle ook op slaapzalen terecht kwamen. Wat een hel!!!

Jullie hebben het misschien wel over regen. Maar hier heeft de herfst nu toch echt wel zijn intrede gemaakt. Grauwe dagen, met veel regen, maar ook zo nu en dan een hele mooie zonnige herfstdag.

Ik zeg wederom enjoy! En ik kijk uit naar de foto's.

XOXO Cillie

netty/henk

Wat een heerlijk verhaal weer en ook Alan en Stephanie wat leuk dat jullie ze op deze manier weer tegen kwamen.Dus een reis naar Hongkong kan over een poosje geboekt worden!!!!!

Ton en Wilma

Zo leuk om jullie belevingen te lezen, zijn benieuwd naar de volgende hoofdstukken.
Alan en Stephanie, niks is toeval in het leven!

Kuppie

Leuk om weer een verhaaltje vol belevenissen te zien. Het gaat jullie in ieder geval nog goed af, mooi om te horen.

Bert en Angeline

Wat 'n leuk verhaal weer. Dat jullie Alan en Stephanie weer tegen kwamen is natuurlijk super. Flink sparen dan kunnen jullie snel 'n keer naar Hongkong. Mooie foto's weer, we zijn heel benieuwd naar de rest. Goede reis verder in Nieuw-Zeeland en tot horens!

Joke Kuperus

Hoi Suus en Paul,
Ik dacht maar weer 'ns kijken hoe het jullie vergaat, en mee genieten van jullie reis, op de hier regenachtige koude morgen in ons suffige landje. Inmiddels weer minstens een half uur verder na het lezen van jullie laatste verhalen en foto's te hebben beken, ben ik weer helemaal up to date. Verder maar weer genieten van jullie reis, en tot jullie volgende mooie, spannende en interessante foto's en verhalen.
grtjs Joke

Thea en Stef

Hoi Suus en Paul

Wederom weer een leuk verhaal op jullie site. Je beleven echt heel veel, geweldig!
Het weer was slecht maar na regen komt altijd weer zonneschijn,moet je maar denken.

Heel veel plezier en lekker genieten van jullie mooie reis, tot horens.
Liefs Thea en Stef X X X

P.S. Marieke krijgt al een aardig buikje.